Assalamualaikum

I'm a newbie jadi cerita pun tak segempak~
But I hope you guys enjoy baca :)

Friday 23 November 2012

Ikhwan Laila

*twitter*
[craze-lomo]
@lew-pak,,, damn it,,, you are so dead....

Lew-pak
@[craze-lomo] what????? Hahaha,,,,

[craze-lomo]
@lew-pak,,, damn it,,, stop laughing...

Lew-pak
@[craze-lomo] chill lah,,,, hahaha... Seriously what happen????

Laila minum fresh orange dengan penuh nikmat...
Gila la teman si Isya ni shopping. Nak borong 1 mall ni ka??? Nasib tak tercabut kaki ni.

"buat teruk, aku baru round 1 tingkat, dah semput"

Laila buat muka,,,

" 1 tingkat???? Dah 3 tingkat tau dak..."

"bagi aku, 3 tingkat bersamaan 1 tingkat.. Definisi aku lain sikit..."

Ceh,, banyak la definisi lain... Orang juice yang tinggal separuh diminum sampai habis.

"banyak benda lagi ke kau nak beli?????"

"tak. Aku tinggal nak beli t-shirt untuk adik aku. Awat???"

"ouh,,, ingatkan banyak lagi. Takpa, aku ada lagi dua tiga barang nak kena beli"

Isya minum jus epalnya sampai habis.

"jom!"

"kita singgah kedai tadi sat. Tetiba ja aku nak beli rantai tadi"

"rantai kamera tadi??? Lawa"

"tu la,, aku berkenan gila kat rantai tadi"

Rantai kamera tadi memang lawa sangat. 

" Laila, kau p dulu. Aku nak jawab Call sat"

"okay"

Isya duduk di kerusi yang disediakan.

Laila membelek rantai tadi,

'cun!'

"Akak, berapa harga rantai ni?"

"20 ringgit ja adik"

"Saya nak yang ni la kak" tangannya pantas membawa keluar dompet dari beg tangannya.

Rantai tadi diambil lalu dibawa ke kaunter.

"Jual ya adik" kakak tadi melemparkan senyuman kepada Laila. Laila senyum sambil tangannya tak lepas membelek rantai tadi.

Sambil membelek dia berjalan menuju ke arah tempat Isya.

"Laila"

Laila mengangkat kepalanya memandang Isya. Jejaka yang berdiri tegak disebelah Isya tidak dihiraukan.

'sepupu dia kut'

"Laila, aku tak boleh teman kau shopping la. Aku lupa yang aku kena jemput adik aku balik hari ni. Ni sepupu aku, Ikhwan. Dia teman kau balik. Tak ada tapi tapi. Fullstop. Bye. Sorry"

Laila kaku. Mamat di depan dia dipandang.
Damn it!

"So, kau nak tengok aku yang hensem ni sampai pukul berapa?" Ikhwan pandang Laila dengan kening terangkat sebelah.

Red T-shirt Elmo with black cardigan. Black jean and long black hair tied to one ponytail. Nice! Hair bang tutup kening. Cute!
Ouh, ni la Laila yang si Isya duk sebut dari tadi.

Muka Laila merah. Matanya di alih ke arah kedai CD. 

"Kau tak payah la teman aku. Aku boleh balik sendiri"

"Tak boleh, aku dah janji dengan Isya aku teman kau dan hantar kau balik rumah"

Laila dongak memandang muka Ikhwan.

"Isya tak payah tau yang kau tak hantar aku"

Ikhwan senyum. "Mungkir janji tu berdosa"

Laila mengalah. "Jom la makan dulu dekat Mc D"

Ikhwan mengangguk kepalanya. Kan senang kalau mengalah dari awal lagi.

Jalan beriringan, mulut senyap tak terkata apa. Kaki beriringan menuju ke arah Mc D.

"Kau nak makan apa?" Ikhwan membuka mulut bertanya. Nak tunggu Laila bercakap memang sampai bulan depan la baru nak bercakap.

"Double cheeseburger set. Err,, nak dua"

Ikhwan pandang Laila. Mulut tak terkata apa.

"Adik doublecheese burger 3. Set" tangan dia ligat membawa keluar duit dari dompet dia.

Tray di bawa ke meja.

Laila sua 20 ringgit. "Ni untuk duit burger tadi"

Ikhwan tidak pedulikan duit tersebut. "Aku belanja" tangan dia membuka paper burger.

"Aku tak suka dibelanja orang" 'lebih tepat lagi lelaki' disambung dalam hati.

"Ada aku kesah. Dah simpan ja la duit tu. Mak aku kata kalau keluar makan dengan perempuan kena belanja dia baru gentleman" goreng ja la.

Laila menyimpan kembali duit tersebut. Kalah lagi..-,-

Hujung mata Ikhwan memandang muka Laila. Tak melawan balik. Ni yang seronok ni.

Blouse purple dibelek. Comel!

"Blouse pink baru nampak sweet" Ikhwan pandang Laila.

Muka Laila merah lagi. Tangan dia mencapai blouse purple tersebut untuk dibawa ke kaunter. Ikhwan sengih. Blouse pink dibawa ke kaunter lalu diletak di atas kaunter.

Laila pandang Ikhwan.

"Kak berapa harga dua-dua blouse ni?"

"60 ringgit ja adik"

"Aku belanja" Ikhwan menyua dua keping not 50.

"Tak payah la"

"Dah bayar dah pun" Beg plastik berisi baju tersebut disua kepada Laila.

"Terima ja la orang nak belanja"

Beg plastik tersebut dipandang seketika. Aku la, memang la tak boleh nak masuk dengan perangai mamat Ikhwan ni. Asyik-asyik belanja. Tadi belanja aku kasut. Sekarang baju pula.

Beg plastik diambil.

"Thanks sebab tolong hantar aku" Laila membuka seatbelt.

"No hal" Ikhwan senyum.

"Bye" Laila menutup pintu lalu masuk ke dalam rumah.

*twitter*
[craze-lomo]
@lew-pak,,, -,- aku tak boleh la nak terima semua benda yang dia belanja

lew-pak
@[craze-lomo] trima ja la.. Bukan selalu orang nak belanja kita.

[craze-lomo]
@lew-pak,,, -,- kau pun kenal aku kan....

lew-pak
@[craze-lomo] haha,,, kenal sangat.. terima ja la

[craze-lomo]
@lew-pak,,, tengok la dulu... btw,, aku akan tenyeh kau sbb brani cabut tnggl ak dngn sepupu kau

lew-pak
@[craze-lomo] hahaha,,, lek ar,, aku kebetulan ja jmpa dia. tu yg minta dy teman kau. takkan nak sruh kau balik sorang2x.

[craze-lomo]
@lew-pak,, I am old enough to go home by myself..

lew-pak
@[craze-lomo] for me,, you are not old enough.. :P\

*****

Ikhwan sengih tiga kupang pandang Isya.

"Minta nombor dia sendiri la bro"Isya buat tak endah dekat muka tiga kupang Ikhwan.

"Macam mana la aku nak minta. Jumpa dia pun tak" Ikhwan meneruskan misinya memujuk.

"Minta sendiri. Fullstop"

Ikhwan tarik muka sedih. Dia berjalan lesu menuju keluar dari dapur.

'1,,,,,,,,2,,,,,,,,3,,,,,,4,,,,,5' Ikhwan kira dalam hati.

Aku la memang tak boleh nak tengok muka sedih si Ikhwan ni la

'6,,,,,7,,,,8,,,,,,9,,,,,,,,,10'

"Laila selalu lepak dekat Cafe Chocolate Pink setiap hari Isnin dengan Khamis. Pandai-pandai la minta sendiri" Isya mengalah.

"Tenkiu my lovely cousin......"

*****

Ikhwan pandang signboard kedai tersebut.

Nafas ditarik sedalamnya. You can do it Ikhwan!

"Kedai abang dia. Kau kena la ada budi bin pekerti kalau nak takle Laila" informasi tambahan Isya tersemat kemas dalam mindanya.

Pintu Cafe ditolak perlahan. Kakinya menuju ke arah kaunter.

"Saya nak Cheese Cake dengan Orange juice" Ikhwan bertutur dengan sopan.

Jejaka tersebut tersenyum dan mengatakan bahawa dia akan menghantar pesanan Ikhwan sebentar lagi.

Ikhwan memandang persekitaran Cafe. Kelibat Laila masih lagi tak kelihatan.

"Laila lepak dekat Cafe lepas habis kuliah"  Kata-kata Isya menerpa ke arah kotak memorinya.

Jam di tangan kirinya dikerling. Baru pukul 11 tengahari. Kuliah Laila habis pukul 12.30 hari.

Kek dan gelas yang berisi orange juice di letak dengan penuh berhati-hati di atas meja.

Gelas yang berisi jus karot diletakkan sekali.
Kerusi dihadapan Ikhwan ditarik.

Ikhwan pandang jejaka yang menarik kerusinya. Mamat cashier tadi. Ikhwan senyum. Nak lepak kut.

"So,,, kau la budak yang nak tackle Laila" Rayyan pandang Ikhwan.

Tak dak mukadimah, tak dak hai atau salam. Straight to the point betul la abang Laila ni.
Ikhwan mengekalkan muka tenang. Dalam hati hanya Allah ja yang tahu.

"Isya dah bagitau aku semalam" Rayyan menyambung lalu minum jus karotnyaa.

"Oh" Ikhwan sekadar mengangguk kepalanya.

"Aku suka Laila" Ikhwan tambah.

Rayyan senyum. I can see that.

"Aku tau"

Ikhwan pandang Rayyan.

"Kau tak suka aku nak tackle Laila?"

Rayyan senyum. "Kalau aku tak suka kau tackle Laila tak ada la aku lepak dengan kau. So, macam mana kau nak tackle adik aku ni. Teringin juga aku nak tau"

Ikhwan diam sejenak.

"Aku belum tackle dia pun dia dah buat muka tak suka" Ikhwan mengeluh. Rayyan hanya mampu sengih.

"Tu namanya cabaran bro"

"Ni nambe dia. Pesanan aku, jangan sampai aku dengar adik aku nangis sebab kau ja" Rayyan bangun. Kertas yang diselit bawah pinggan kek Ikhwan dicapai Ikhwan.

"Aku takkan bagi dia nangis"

Rayyan senyum.

Kira lulus la Ikhwan ni. Sesuai gitu dengan adik aku.

Telefon dalam poketnya bergetar.

"Hello"

Rayyan senyum.

"Macam mana Ikhwan tu? Lepas?"

Risau juga Isya pasal sepupu dia.

"Lepas dengan jayanya" Rayyan bersandar pada dinding.

Isya menarik nafas lega. Bukan senang nak lulus dengan jayanya kalau abang Laila yang jadi tukang penapis.

*****

Laila masuk ke dalam Cafe.

"Abang"

Rayyan dongak pandang adiknya.

"Cheese cake please" Laila buat muka comel.

Ni mesti nak suruh belanja.

"Ye la"

Laila senyum. Henfonnya yang bergetar di bawa keluar.

"Hello" Laila duduk di atas kerusi. Beg sandang diletakkan di kerusi sebelahnya.

"Laila?"

"Yup"

"Ni Ikhwan sepupu Isya" Laila senyap di hujung talian.

"Jangan end call lagi. Ikhwan nak bagi tau something" Laila tak jadi tekan keypad merah.

"Ikhwan suka Laila dan Ikhwan nak tackle Laila. Tu ja. Assalamualaikum" senafas Ikhwan bercakap. Laila kaku.Talian ditamatkan.

Henfon masih lagi ditelinga dia. Mata tak berkelip. Muka merah kalah sos tomato.

Rayyan sengih. Ni mesti Ikhwan dah telefon.

Kek dan gelas berisi air chocolate diletakkan di atas meja.

Rayyan ambil henfon yang masih terlekap di telinga Laila lalu diletakkan di atas meja. Kerusi ditarik duduk di hadapan Laila.

******

+Laila, you make my heartbeat increases rapidly.

+Laila, your smile can make thousands men died.

Laila sepit rambut yang menutup keningnya. Mesej yang baru dihantar Ikhwan dibiar tak berbalas.

Mula-mula dapat mesej dari Ikhwan memang tak tau nak sorok muka dekat mana. Cheesy double cheesy betul Ikhwan ni.

Lepas 3 minggu dah terbiasa pula. Ikhwan akan hantar mesej good morning darling setiap pagi dan hantar mesej good night beauty sebelum tidur.

Dan dia? Tunggu mesej setiap hari dari Ikhwan.

Kalau Ikhwan tak hantar mesej good night, jangan harap dia dapat tidur.

"Bila kau nak bawa keluar ultimate weapon nak tawan hati adik aku?" Rayyan sandar pada kerusi.

"Small steps dulu. Sekarang tackle dulu sikit-sikit" Ikhwan balas.

"Your next step monsieur?"

You will see.

Laila pandang sekuntum bunga ros yang di sua Isya.

"Ikhwan bagi"

Laila cuba mengekalkan riak muka tidak kesah.

Kad kecik yang digantung di bunga ros tersebut dibuka.

-A rose for a beautiful lady- muka Laila merah.

Isya senyum. Kira taktik baru la ni.

Setiap hari dia tinggal menyua tangannya apabila nampak Isya membawa bunga ros dan sekeping kad yang dibuat sendiri oleh Ikhwan.

Kad yang diterima hari ni diletakkan ke dalam kotak.

Mr.Ikhwan, you are such a sweet talker.

*****

Laila pandang Isya. Pelik sebab hari ni tak ada bunga ros.

Isya sengih.

"Tunggu ni ke?" Isya sua sekeping kad dengan chocolate cadbury blackforest.

Laila ambil kad dan cadbury. Mukanya merah. Kantoi.

-sorry beautiful lady. The flower shop was out of stock of roses-

Aik. Ni ja? Tak de sweet notes macam selalu.

Isya senyum nakal. Kad lagi satu disua kepada Isya.

"Tak payah la tengok kad tu bagai nak tembus. Ni kad lagi satu"

Kad dicapai lalu dibuka.

-Your smile are more sweet than Mr.Cadbury-

Laila senyum.

*****

"Sorry Laila, dia tak pass apa pun dekat aku"

Laila senyum pahit.

Ikhwan dah 5 hari dah ni.

Isya dan dia berjalan menuju ke arah restoran. Penat! Shopping dengan Isya memang rasa nak tercabut kaki.

Dia duduk di atas kerusi yang disediakan.

Ikhwan?

Gadis yang duduk dihadapan Ikhwan dipandang.

Patutla dah tak ada cute notes. Jumpa awek baru.

Laila bangun. "Aku nak balik. Ada hal" Laila tinggal Isya yang terkebil-kebil.

Damn it. Air matanya dilap kasar.

I hate you Ikhwan.

*****

"Laila"

Laila pandang Isya.


"Aku nak tunjuk something dekat kau."

Laptop dibuka.

Rayyan tarik kerusi disebelah Laila.

Laila pandang abang dia.

Rayyan senyum.

Orang tak ramai boleh la dia join.

Isya tekan butang play.

Video ditekan kepada full screen.

"Assalamualaikum"

"Isya, Rayyan,,, pastikan Laila tengok video ni" Ikhwan senyum.

Laila bangun. Rayyan pandang Laila.

"Dengar dulu"

"Laila please listen"

Laila pandang Ikhwan. Walaupun Ikhwan hanya sekadar rakaman. Dia tahu Ikhwan seolah-olah sedang memandang dia.

Chup...Chup...Chup...

Kenapa pipi Ikhwan lebam?

"Lebam ni ke? Hadiah dari abang awak la Laila" Ikhwan gelak.

Laila pandang Rayyan.

"I done nothing wrong" Rayyan membela diri.

Mau tak mengamuk tengok adik dia nangis bagai nak rak. Bila ditanya, sapa yang buat. Nama Ikhwan yang keluar.

Jumpa ja Ikhwan memang sebiji la Ikhwan la kena. Lepas tu baru dia dengar cerita A sampai Z.

"Don't blame him. Ada salah faham sikit"

"Laila,,, that day, when you saw me. That was me. But, that girl was not my girlfriend or anything. That was my older sis" Ikhwan sengih nakal.

"Jealous ye sayang" Ikhwan angkat kening sebelahnya.

Muka Laila merah.

"Dalam hati saya tak ada gadis lain selain daripada awak. You hold the key to my heart"

Muka Laila bertambah merah.

"So please listen"

Ikhwan mula memetik gitar.

OK, you got me going crazy

I don't know what to do I need you



* I need you Babe Babe Babe - don't tell me goodbye

I want you Babe Babe Babe - why is love so hard?

Please Stop Stop Breaking my heart I love you girl

Stop Stop Breaking my heart I need you girl

Stop Stop Breaking my heart I love you girl

You're so ambiguous, I can't figure you out



What are you doing, why can't I reach you?

Did you find someone else?

I miss you, this really isn't it

Why are you avoiding my calls, stop playing around



It hasn't even hit me - since you are not by my side

Every single day by day, it's like hell to me

It hurts to the point of death, it's so hard, I'm about to go crazy

What do I do with my heart that you ripped apart?



* repeat



I crazily try to erase you from my heart but there's no point

No matter how much I think about it, to me, it's only you

You're the One One Can't get you out of my mind

I can't forget you, who I can't even call out so I'm just crying



Days when I thought I could forget you keep increasing

My own delusion of you coming back is torturing me

At this rate, I will go crazy because of you

Come back, come back, I will wait here



* repeat



I love u girl Oh my girl - at thoughts of you, I will really go crazy

I miss u girl Oh my girl - I miss you even more today


Ikhwan menamatkan lagunya. dan tamat video.

Laila pandang Isya.

Takat ni ja video tu?

"Laila"

Laila pusing memandang Ikhwan yang tegak berdiri.

Muka Laila tiba-tiba merah.

Ikhwan berjalan menuju ke arah Laila.

"A beautiful lady deserve a bouquet of beautiful pink roses"

Terasa seperti Double sos tomato ditempek di muka.

Laila ambil bouquet tersebut. Kad kecil yang tergantung di baca.

-will you be mine-

cincin yang di gantung sekali diletakkan sekali dengan kad di pegang.

 Wajah Ikhwan dipandang.  Jelas mata Ikhwan menggambarkan bahawa dia gementar.

Laila senyum. Kepalanya diangguk perlahan.

-the end-
       

2 comments: