Assalamualaikum

I'm a newbie jadi cerita pun tak segempak~
But I hope you guys enjoy baca :)

Thursday 4 February 2016

PART 9

currently have nothing better to do so here I am updating the next part 9. Enjoy.

Izureen merenung lama sticky note di pintu rumahnya.

Nak kata Ahlong datang kutip hutang bukan sepatutnya trend simbah cat merah dengan perkataan 'YOU WILL DIE' tak pun 'JARI LU HILANG KALAU LAMBAT BAYAR' ke?

Takkan Ahlong sekarang letak sticky note siap dengan smiley. Ayat tak macam mengugut ataupun boleh mengancam nyawa.

'Hi gorgeous :)'

Is this how neighbor greet each other? Takkan jiran aku ramah sangat sampai nak panggil aku gorgeous. Memang lah aku gorgeous beautiful pretty semua tu, tapi aku rasa semua jiran tahu aku ni bini orang. Entah-entah ada yang nak mengurat Yusuf. Masya Allah. Kut iyapun kenapa mesti gorgeous? Kenapa bukan handsome? Aku rasa makin lama aku fikir makin pelik imaginasi aku. Semua macam tak logik.

Yusuf punya kerja ke ni? Tapi tak silap aku dia cakap dia ada bisnes trip lagi.

Takpun dia minta tolong si Adam lagi nak pujuk aku. Huh.

Sticky note dicabut dan pintu dibuka.

'Please don't be mad at me'

Sticky note kedua dicabut. Tanpa sedar bibirnya menguntum senyuman.

'Though you do look beautiful when you are mad'

Sticky note ketiga yang dilekatkan di pintu peti ais membuatkan dia tersenyum lebih lebar.

Sah kerja Yusuf. Kalau sampai ada sticky note semua ni dalam rumah takkan Adam nak pecah masuk rumah.

Tapi bila masa dia buat?

Peti ais dibuka.

'But still, I like you more when you smile'

Lebar senyumannya. Yusuf arif sungguh dengan rutinnya.

Dia memang akan letakkan semua barang dekat meja then ambil botol air kosong dalam peti ais baru naik atas.

'It's not live broadcasting throughout the world but it's a live broadcasting from my heart. TV'

Berlari anak dia pergi ke arah televisyen. Butang play ditekan.

"Emmm. Hi"

Bibirnya tanpa sedar tersenyum lebar.

Yusuf tengah lap peluh.

Nervous?

"Okay, this is too corny and cheesy tapi saya tak nak dah tengok wife saya merajuk"

Yusuf memandang tepat ke arahnya.

"Saya minta maaf"

Yusuf tersenyum pahit.

"Saya tahu saya salah. A big mistakes. First anniversary kita pula tu"

Air matanya jatuh juga.

"Jangan nangis"

Makin laju air matanya jatuh. Macam Niagara Falls dah.

"Awak tak cantik kalau nangis"

Esakannya makin kuat.

"Makin buruk pula saya tengok"

Esakan Izureen terhenti.

Buruk??? Buruk?? BURUK??!?!?!??!?!??!!?!?!?!?!?!

"Nak pujuk ke apa ni? Sempat mengutuk orang"

Yusuf tersenyum.

"There. You look a lot more beautiful kalau marah compare to menangis"

Pecah tawa dibibirnya.

Pandai pula bagi aku berhenti menangis.

"And I guess right now you are smiling?"

Air matanya dilap.

"Okay. Listen. I'm not good with spontaneous words. Jangan marah tau"

Yusuf mengeluarkan kertas berlipat dari poketnya.

"My dear sweet Izureen. yang garang macam singa, comel macam panda. Right now I'm really nervous sebab saya takut awak tutup video ni sebelum saya habis cakap"

Yusuf menarik nafas sedalam-dalamnya. Peluh masih lagi merecik di dahi.

1 minit.

2 minit.

3 minit.

"You know what Izureen"

Kertas tadi dimasukkan kembali ke dalam poket.

"I am very lucky to have you as a wife. Walaupun perangai masa mula-mula tu macam samseng. Tak cukup dengan tu, degil nak mati pula tu. Cepat naik angin. Tak reti masak. To be honest, awak memang bukan wife material"

Hampir tangannya menekan butang power off,

"But, you are the most honest person I know. Awak belajar memasak. Awak dah tak melawan cakap saya sangat dah. Dah kurang urat degil dekat kepala tu. Walaupun banyak lagi urat degil tu tapi kita try buang urat degil tu slow-slow. Awak belajar jadi perempuan. And the best part is, awak terima saya seadanya. By the way, awak sekarang memang wife material. Kalau awak bukan wife material pun saya still akan sayang awak sebab bagi saya awak adalah segala-galanya. Everything. This is sooooooo corny but I can't help it, you make me into this. A mess. And a cheesy person too"

Izureen tersenyum melihat Yusuf yang dah merah muka.

"Dah. saya tak boleh nak sambung ayat seterusnya sebab saya rasa malu sangat dah ni........"

Izureen tergelak kecil.

Yusuf betul-betul malu sampai kamera pun ditutupnya.

"Before awak tutup tv, kita dinner lusa. Since saya ada business trip hari ini and esok. Wait for me okay?"

Izureen tersenyum.

Telefon dicapai sambil bibir tak henti tersenyum.

Sumpah, aku kena cari peti ais lepas ni sebab dah cair jadi air dah aku.

+Okay -Izureen-





No comments:

Post a Comment